تحولات منطقه

در شرایط فعلی در سه حوزه انرژی گاز، برق و بنزین به ترتیب با ناترازی روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب، ۱۲/۵ هزار مگاوات و ۱۰ میلیون لیتر مواجه‌ایم و سال آینده این ناترازی به گازوئیل هم خواهد رسید.

چهار مسیر برای خروج از ناترازی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، برهم خوردن تعادل تولید و مصرف انرژی در کشور به حدی است که ایران را از تجارت گاز حذف کرده و این خطر وجود دارد که به زودی از تجارت نفت هم حذف شویم.

به دلیل ناترازی گاز، ایران در چند سال اخیر مجبور شده حدود ۹ میلیارد دلار گازوئیل و نفت کوره را که پیش‌تر صادر می‌شد، در فصل زمستان در صنایع و نیروگاه‌ها بسوزاند. یعنی در مجموع کشور از ۱۵میلیارد دلار درآمد صادرات فراورده نفتی محروم شده و در عوض ۱۳میلیارد دلار از صادرات نفت درآمد بیشتری کسب کرده است. به گفته کارشناسان اگر فکری به حال بهینه‌سازی مصرف انرژی نکنیم، تا سال ۱۴۱۲ مجبوریم سالانه ۲۵میلیارد دلار از صادرات نفت را با واردات بنزین تهاتر کنیم و وضعیت به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی ایران را از یک صادرکننده بزرگ به یکی از وارد کنندگان انرژی در دنیا تبدیل کند.

در همین راستا رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت با اشاره به طرح موضوع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، برق و سوخت از سوی رهبر معظم انقلاب، وزیران نیرو و نفت را مأمور کرد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مرتبط، برنامه خود برای رفع این ناترازی‌ها را حداکثر تا یک‌ماه آینده به جلسه دولت ارائه دهند.

ما در این گزارش که با تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان به گفت‌وگو نشستیم تلاش کردیم برخی راهکارهای کاهش ناترازی انرژی را بررسی کنیم. 

شکستن انحصار توسعه میادین و اعطای مجوز به بخش خصوصی 
چهار مسیر برای خروج از ناترازیمحسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: ما مشکل عدم ظرفیت تولید در بحث درآمدهای نفتی را داریم تقریباً تولیدمان ظرفیتش در بالاترین حد است یعنی اگر ظرفیت صادراتی‌مان افزایش یابد نفت و گازی نداریم که صادر کنیم. اگر ظرفیت‌های تولید را افزایش ندهیم عملاً دچار مشکلات جدی می‌شویم. مهم‌ترین مانع برای افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک سرمایه‌گذاری است، چون تولید سرمایه‌گذاری بسیار بالایی می‌خواهد و این از توان دولت و شرکت ملی نفت خارج است. شرکت نفت منابعی دارد که بخش عمده آن را به صندوق توسعه و دولت می‌دهد، ۱۴درصد هم صرف هزینه‌های جاری خودش می‌شود. 

زنگنه افزود: با شکستن انحصار توسعه میادین و امکان اعطای مجوز به بخش خصوصی، موجب بهبود ظرفیت تولید و حل معضل ناترازی کشور خواهد شد.  اگر این کار را انجام دهیم تولیدمان افزایش می یابد تولید افزایش یابد می تواند پتروشیمی ها را تقویت و ناترازی گاز را جبران کنیم و خیلی از مسائل دیگر ما نیز قابل حل است.

جذب سرمایه‌گذار با ارائه مشوق‌ و معافیت‌ های مالیاتی
چهار مسیر برای خروج از ناترازیحمید بهزادی‌بخش، کارشناس حوزه سیاست‌گذاری هم با اشاره به مشکلات حوزه ناترازی انرژی در ایران به قدس گفت: ایران با چالش های قابل توجهی در تامین و تولید انرژی مواجه است که منجر به ‌ناترازی انرژی می شود. عواملی مانند پیری زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری ناکافی و پیشرفت‌های تکنولوژیک محدود، به این ‌ناترازی کمک کرده‌اند. عرضه ناکافی گاز، بخش‌های مختلف را تحت تأثیر قرار داده و مشکل ویژه تولید و صنعت است و مانع رشد اقتصادی می‌شود. عرضه ناکافی گاز برای تولید صنعتی به ویژه مشکل ساز است و بخش های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و مانع رشد اقتصادی می شود.

به گفته وی، پرداختن به این چالش ها مستلزم یک استراتژی جامع است که شامل بهبود تولید انرژی و افزایش کارایی و قابلیت اطمینان زنجیره تامین انرژی است.عرضه ناکافی گاز برای تولید صنعتی به ویژه مشکل ساز است و بخش های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و مانع رشد اقتصادی می شود. 

بهزادی‌بخش افزود: یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای رفع ‌ناترازی انرژی، تسهیل مشارکت بخش خصوصی است. با تسهیل روند صدور مجوزها و تشویق شرکت‌های خصوصی و خارجی، می‌توان جذابیت مشارکت بخش خصوصی را افزایش داد. اقدام‌های اصلاحات مالی ممکن است شامل ارائه مشوق‌های مالی رقابتی، معافیت‌های مالیاتی و موافقت‌نامه‌های تقسیم درآمد باشد. افزایش تولید گاز ناشی از مشارکت بخش خصوصی به حل ‌ناترازی گاز کمک و منبع قابل اعتمادی برای تولید صنعتی فراهم می‌کند. 

تولید خودرو برقی برای جبران ناترازی بنزین
چهار مسیر برای خروج از ناترازیمحمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی نیز به خبرنگار قدس گفت: به نظر بنده، به دلیل تشدید واردات بنزین و ناترازی مصرف با تولید بنزین، باید یک انتقال پارادایمی صورت دهیم. به این معنا که از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای برقی برویم. به جای اینکه به تولید خودروهای بنزینی بپردازیم، باید تولید خودروهای هیبریدی و برقی را در دستور کار قرار دهیم. به این ترتیب، ضمن اینکه ناترازی بنزین را حل می‌کنیم، حتی می‌توانیم به صادرات بنزین بپردازیم و از مزیت‌های آن بهره‌مند شویم. 

وی ادامه داد: تصمیمات خوبی نیز در زمینه ساماندهی یارانه سوخت در کشور اتخاذ شده که می‌تواند کمک‌کننده باشد. مثلاً، مصوب شده به خودروهای لوکس یارانه بنزین تعلق نگیرد. این مصوبات شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی را مکلف می‌کند به نحو دیگری توزیع سهمیه‌ای بنزین و گازوئیل را در کشور انجام دهد. به گفته وی، روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر بی‌تردید به عدالت نزدیک‌تر است و پیوست عدالت اجتماعی دارد. این موضوع سبب خواهد شد یارانه سوخت در کشور نیز ساماندهی شود و بحث قاچاق بنزین هم حل خواهد شد و مصرف به دلیل صرفه اقتصادی بهینه‌سازی کاهش خوبی خواهد داشت.

ضرورت تعرفه‌گذاری پلکانی و ترجیحی در حوزه انرژی
چهار مسیر برای خروج از ناترازیایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران هم با اشاره به این موضوع که تعرفه‌گذاری پلکانی و ترجیحی در حوزه گاز می‌تواند کارساز باشد، به خبرنگار قدس گفت: این روش منطقی است که به موازات افزایش مصرف مشترکان، هزینه‌ها نیز بالاتر برود. نکته مهم این است که محدوده‌گذاری‌ها با واقعیات جامعه مطابقت داشته باشد. کسانی که مصارف پایینی دارند، باید در محدوده الگوی مصرف قرار بگیرند و کمترین هزینه را پرداخت کنند. حساسیت به محدوده‌گذاری‌ها در مرحله نخست موضوع مهمی است. 

زنگنه گفت: تعرفه گذاری پلکانی را می توانیم در بخش خانگی به کار بگیریم و به مدیریت مصرف می انجامد. اما استفاده از این روش در بخش صنایع ممکن است تولید را برای برخی از صنایع از صرفه بیندازد و به بیکاری دامن بزند.  وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد، چراکه بر اثر افزایش هزینه قبوض به موازات فاصله گرفتن از الگوی استاندارد مصرف، مشترکان در نحوه مصرف خویش  تجدیدنظر خواهند کرد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز به خبرنگار قدس گفت که مهم ترین راهکار حل و فصل مشکل ناترازی بنزین اصلاح کیفیت خودروهاست. به گفته وی، یکی از بهترین راهکارها برای بالا بردن سطح کیفیت صنعت خودروسازی کشور این است که حتی الامکان از ظرفیت دانش بنیانی کشور بهره ببریم. ایجاد امکاناتی برای استفاده از توان نخبگان و جوانان در این حوزه می تواند کمک شایانی بکند. تولید خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای و همچنین حرکت به سمت تولید خودروهای برقی بسیار کمک کننده خواهد بود. باید صنعت خودروسازی کشور در راستای بهبود کیفیت موتورها و کاهش مصرف آن ها از شرکت های دانش بنیان بهره ببرد.

تأکید ویژه رهبری بر مشارکت بخش خصوصی واقعی
نکته قابل توجه اینکه بنا به نظر تمام کارشناسان اگر فرایند ورود بخش خصوصی در کلان‌پروژه‌های انرژی تسهیل شود، بی‌شک اصلی‌ترین مانع یعنی تأمین نقدینگی برای ایجاد، اصلاح و بهبود زیرساخت‌ها مرتفع شده و می‌توان به تغییر شرایط در آینده نزدیک امیدوار بود.

در اهمیت این موضوع بی‌شک بارزترین مصداق می‌توان به گلایه اخیر رهبرمعظم انقلاب از واگذاری پروژه شرکت نفت به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اشاره کرد که در چند روز اخیر بسیار بازتاب داشت و ایشان به صراحت فرمودند ستاد اجرایی که بخش خصوصی نیست، به بیان ساده ایشان تأکید دارند باید بخش خصوصی واقعی را در حوزه‌های کلان به مشارکت دعوت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.